onsdag 1 oktober 2008

Finkulturen strikes back!

Tyvärr blir det inget gig i Umeå i år, vilket det har varit på ungdomsgården Galaxen vid halloween de senaste fem åren. Orsaken är att Umeå blivit kulturstad i år, och politikerna tycker inte att det finns plats för disco och fulkultur för ungdomar i högstadiet i och med detta. Ungdomarna ska in i de fina salongerna och invigas i "Riktig" kultur. Inget fel med detta... Men lycka till! De som tror att ungdomarna kommer bli gladare och bättre av det, kommer jag vara den första att skratta i ansiktet och säga "Amen vatrodderu rå?" Det är skrämmande hur ungdomar behandlas. Ingen ser till ungdomarnas behov, utan man ser till de vuxnas vanföreställningar om ungdomars behov. Helt fantastiskt! Jag tycker, även jag, att ungdomar ska få ta del av all sorts kultur, men genom att förbjuda någonting de gillar för att tvingas in i annat, vägrar jag tro är rätt taktik.

Mitt utlägg bottnar inte alls i besvikelse för ett uteblivet gig, det har jag råd med. Frågan är om Umeå och Umeås ungdomar har råd med att göra sig av med "fulkulturen". Jag har mycket att säga när det gäller verksamhet på fritidsgårdar och de eldsjälar som arbetar där, och det kommer jag med största sannolikhet att göra mer i framtiden. Men så länge, Fritidsledare och ungdomsarbetare: Fakiren Orthae står på er sida och kommer så att göra!!!

/Orthae - Larvig Fulkultur



Inga kommentarer: